ZZP’EN ALS FISCALIST? HIER MOET JE OP LETTEN!

Het is hip, van nu en niet meer weg te denken. 45% van de fiscalisten werkt op ZZP-basis of wil dit gaan doen. Een revolutie dus. En dat zorgt voor grote veranderingen op de fiscale arbeidsmarkt.

Tijdens gesprekken met opdrachtgevers (accountants- en belastingadvieskantoren of niche tax kantoren) en kandidaten (fiscalisten) vallen ons een aantal zaken op omtrent het ZZP-verhaal. Deze zaken deel ik graag met mijn connecties, zoals jullie van me gewend zijn.

Waar moet je rekening mee houden of kan je tegenaanlopen als ZZP-fiscalist?

Je komt een probleem oplossen
De interim klussen zijn vaak gericht op het oplossen van een ‘probleem’. Of dit nu achterstanden zijn die moeten worden weggewerkt of het tijdelijk vervangen van een collega; het zijn allemaal tijdelijke opdrachten. Jij als ZZP’er komt dat probleem oplossen. Daar ligt dus een flink verwachtingspatroon. Tijd om te leren is er dus eigenlijk niet. Je zult het zelf moeten uitzoeken. En de opdrachtgever wil er zo min mogelijk hoofdpijn van hebben.

Interimmen is geen leertraject
In vervolg op het bovenstaande punt; er is weinig of geen tijd om nieuwe zaken te leren. Het is dus niet zo dat je – zoals in een vaste dienstbetrekking – ook de ruimte krijgt om te leren. In deze vorm van samenwerking groei je samen naar de toekomst. Met alle investeringen van beide kanten (als het goed is 😉). Dit element ontbreekt bij het interimmen. Je ervaring zal dus voldoende moeten zijn om de interimopdracht met succes af te ronden.

Kwantificeer de output om teleurstelling te voorkomen
Om teleurstellingen te voorkomen is het noodzaak om de verwachtingen van de interim opdracht vooraf goed af te stemmen. Hoeveel aangiften moeten er worden gedaan en wat voor soort zijn dit (hoofdzakelijk IB of juist vooral VpB, of wellicht hele complexe aangiften buitenlandse BTW?). En wat verwacht je op reviewniveau? Besteed ook tijd aan de methodiek van het samenstellen en het gebruik van software. Cruciaal: wat verwacht je opdrachtgever van de output?

Bespreek hoe je met indirecte uren omgaat
Ook een punt waarbij de verwachtingen weleens uit elkaar lopen; omgang met directe uren. Is het de verwachting dat je in eigen tijd nog bepaalde zaken afrondt? De opdrachtgever kan verlangen dat alleen de uren die in rekening kunnen worden gebracht bij de klant ook aan de interimmer worden voldaan. Maar dat houdt dus in dat er enkel en alleen directe uren in rekening worden gebracht en er geen ruimte is voor (vaktechnisch) overleg of een keer een gesprek bij wonen met een nieuwe klant. Niet erg als de verwachtingen uit een lopen, als het maar duidelijk is.

Als ZZP’er starten? Dan ben je echt zelfstandig
In loondienst werken heeft voordelen. Je wordt vaak goed gefaciliteerd door de kantoororganisatie en bepaalde zaken liggen als verantwoordelijkheid bij een senior of partner. Vaak doe je gewoon goed je werk en sluit je aan het einde van de dag af. Als zelfstandige doe je alles zelf. Eigen- en werktijd lopen door elkaar en je zal geregeld ook minder leuke opdrachten moeten oppakken. Zaken die in loondienst vaak door het secretariaat of de administratie worden uitgevoerd. Je zal geregeld bepaalde zaken moeten oppakken in je eigen tijd. Tja, dat is zelfstandig zijn.

Commercieel zijn…
Altijd een beetje een eng begrip, maar je zal toch enigszins commercieel onderlegd moeten zijn. Je zal je telkens weer opnieuw moeten verkopen aan het einde van een opdracht. Tariefafspraken moeten maken, ingangen vinden om jezelf te presenteren. Niet iedereen vindt dit leuk. En niet iedereen is er goed in.

Je bent toch fiscaal jurist?
In het voortraject leer je elkaar vaak al goed kennen. Je overlegt, onderhandelt, correspondeert en stelt contracten op. Wees altijd alert op hoe je bepaalde zaken communiceert in e-mails of contracten. Een foutje word je vaak aangerekend juist omdat je fiscaal jurist bent. Zorg dat zaken tot in de puntjes geregeld zijn. Dit geldt overigens ook voor het opstellen van je factuur. Zo ontbrak bij de eerste factuur die een interimmer ons ooit eens zond het KvK & zijn BTW nummer.

Nu werk ik alweer onder mijn niveau!
Welkom in de wereld van de interimmer! De tijdelijke opdrachten zijn vaak redelijk eenvoudig van aard met de focus op uitvoering. Je denkt bij jezelf, als dit mijn vaste baan was, dan was ik al lang vertrokken. Vaak zijn tijdelijke opdrachten afgebakend en geïsoleerd. Natuurlijk zijn er ook opdrachten waar een echte uitdaging ligt. Maar houd er rekening mee dat meer dan de helft van de opdrachten vaak valt onder ‘achterstallig onderhoud’.” Voor de verdieping van je carrière ga je niet als interimmer aan de slag. Wel als je meer vrijheid wil en meer wil verdienen. Dat heeft een prijs.

Overigens zijn meer en meer organisatie gewend om met interimmers te werken en worden ook zij naadloos opgenomen in het team. Moeten ook zij gewoon de afdracht doen in de personeelspot voor de uitjes van het kantoor en de cadeaus voor de verjaardagen. En zo hoort het. Dat houdt in dat je een gewaardeerde kracht bent die opdrachten opknapt, waardoor de rest van de medewerkers niet stelselmatig hoeft over te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Martijn Betgem

Deze fiscale website heb ik gemaakt.

Ik ben al meer dan 20 jaar actief als recruiter binnen de fiscaliteit.

Mocht je als fiscalist een vraag over de fiscale arbeidsmarkt hebben. Neem contact met me op!