Kies je als fiscalist voor een groot of klein kantoor? Of ga je toch liever als interimmer aan de slag?
Je bent een jonge fiscalist en vraagt je af waar je het beste op je plek bent. Bij een groot of een klein(er) kantoor? Of misschien lijkt een toekomst als interimmer je ook wel aantrekkelijk. Maar wat zijn de verschillen? En hoe weet je waar je voor moet gaan?
Groot kantoor
Bij een groot kantoor heb je ook vaak grotere klanten met dito problematiek en aandachtspunten. Niet zozeer de breedte in, maar de diepte. Veel jonge fiscalisten zien dat als een voordeel. Maar er zijn meer voordelen:
Persoonlijke ontwikkeling en carrièrekansen. Bij grote kantoren is het loopbaansysteem vaak goed gestructureerd. Dat betekent dat je bij binnenkomst een mentor of coach krijgt toegewezen en je de broodnodige begeleiding krijgt. Daarnaast heb je veel mogelijkheden om door te stromen. Al zijn er natuurlijk nooit garanties.
Vakinhoudelijke ontwikkeling. Bij grote kantoren worden intern veel cursussen gegeven om je op de hoogte te houden van de laatste vaktechnische ontwikkelingen. Maar ook softskills worden behandeld en verder uitgediept in het aanbod van kantoor cursussen. Daarnaast zijn bijna bij alle grote kantoren de ICT-voorzieningen en kennisdatabases vaak dik in orde.
Beloning. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat grote kantoren hun medewerkers beter (kunnen) belonen. Hoewel de salarissen niet veel uiteenlopen, is het met name secundair waar wij de verschillen zien: mobiliteitsregeling of leasevergoeding, pensioenregeling, vakantiedagen etc. Recente gevallen in onze bemiddeling laat soms wel een verschil zien van 750,00 euro bruto per maand.
Klein kantoor
Toch kiezen veel fiscalisten (op enig moment) voor een kleiner kantoor. Wat zijn daarvan de voordelen?
Minder strakke hiërarchie, meer vrijheid. Een kleiner kantoor is vaak minder star en rigide, waardoor je meer vrijheid van handelen ervaart. Ook krijg je sneller de kans om bijvoorbeeld zelfstandig klantencontact te hebben of adviestrajecten zelf te verzorgen. Meer breedte dus dan diepte. Meer kans op “snellere” doorgroei.
Minder werkdruk. Bij een kleiner kantoor is er vaak minder werkdruk en worden ook minder hoge eisen gesteld aan de uren die je maakt. Termen als efficiëntie, productiviteit, profilering en targets zijn minder heilig. Daardoor houd je meer tijd over voor andere zaken, zoals studie en privé. De werk-privé balans is bij kleinere kantoren veel beter dan bij de grotere.
Informeler. Natuurlijk hangt het af van het kantoor zelf, maar bij een klein kantoor is de sfeer vaak informeler dan op een groter kantoor. De lijnen zijn ook korter. Iedereen kent elkaar en er is minder verloop. Feedback en coaching verlopen vaak sneller en informeler. Allemaal zaken die voor een fiscalist de keuze bepalen voor een klein of groot kantoor.
Bijna elke dag worden wij wel benaderd door kandidaten die de stap naar zelfstandigheid overwegen. De redenen zijn legio, maar bottomline komt het er op neer dat ze financieel willen profiteren van de krapte op de arbeidsmarkt. Daar waar mijn collega, 16 maanden geleden nog schreef in één van zijn blogs dat hij de vraag naar interimmers zag afnemen en het zelfs geen wenselijk businessmodel vond, neemt hij dat nu helemaal terug. Althans, als het de accountants betreft. De kantoren kunnen er niet meer omheen. De voornaamste reden om interimmers te omarmen is dat je het zittende audit team niet over de kling jaagt qua uren. Nee ook niet in busy season! Daarmee houd je de achterdeur dicht en laat je iedereen optimaal functioneren.
De beste kantoren beginnen vroeg (in oktober) met hun werving en spreken tegen een redelijk tarief lange periodes af. Daarmee haal je continuïteit in huis en geen urentijgers die proberen om zoveel mogelijk uren op een klanten proberen te schrijven. Als zelfstandige in de audit heb je vrijheid, flexibiliteit en kun je omkijken naar kantoren met interessante opdrachtgevers. Van écht ondernemen is verder natuurlijk geen sprake. Anders is dat in de samenstelpraktijk waar kantoren ook steeds meer openstaan voor interimmers. En waarbij je vaak ziet, dat men een eigen klantenkring acquireert.
Fiscalist, kies je voor een groot of klein kantoor?
Als jij je afvraagt wat nu het beste bij je past, stel jezelf dan eens de volgende vragen:
Hoe ambitieus ben je?
Hoeveel waarde hecht je aan begeleiding bij je persoonlijke ontwikkeling en een strak carrière pad?
Kan je goed tegen hoge werkdruk?
Hoeveel tijd wil je overhouden voor privé en studie?
Ben je commercieel genoeg om zelf klanten op te sporen en aan te trekken?
Ben je in staat om echt alleen te werken; ga je je collega’s niet missen?
Kun je hulp gebruiken bij het beantwoorden van deze vragen en het bepalen van je koers? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij je keuze als fiscalist voor een groot of klein kantoor!
Geef een reactie